fredag 24 april 2009

PRAON SOM BIBLOTIKARIE :)

Hej alla glada Åmålsbor !

Jag skulle vilja berätta om två st väldigt roliga dagar som prao-elev på Åmåls biblotek.

Jag anlände kl 07.58 till entren och blev insläppt i det stora bibloteket. När den guidade vandringen ägt rum fick jag gå upp till huvudkontoret och bekanta mig med den göteborska skönheten Ellinore , men var antagligen liite för gammal för mig . Snart fick jag en uppgift . Det var ju den stora VÄRLDSBOKDAGEN nästa dag så så Ellinore lärde mig att göra tabeller med flaggor från olika länder - jag har hittat min livsuppgift ! Sedan var det dags för fika . Bara smaken av chokladen de hade där fick mig att vilja bli biblotikarie på heltid . Efter mellanmålet ( chokladens sötma låg fortfarande i munnen ) fortsatte jag med flaggorna . Några timmar senare , efter något utropat "gött" av Ellinore, började jag bli snabb på det och hade gjort tillräckligt många . Då gick jag ner och inspekterade några intressanta böcker. Bland annat så fångade min gamla favorit "Janne, min vän " av Peter Pohl åter mitt intresse . Det var självklart ett bra ämne att diskutera med någon som jobbade på ett biblotek och många gillade den lika mycket som jag - kul att ha samma smak som sådana bokexperter. Efter några blickar bortåt filmhyllan tvingade jag mig att gå dit och se på utbudet . De flesta av mina favoriter fanns där - som tur var . Ett tag fick jag blogga , det var roligt så här sitter jag nu igen och kan inte slita mig . Nästa dag blev det mycket förberedelser inför öppnandet. Vi bar stolar , radade upp böcker och satte upp affisher . Senare på dagen kom det några gittarister som skulle underhålla folket som åt soppa . Jag fick uppdraget att vara kassör och skötte betalningen :) .

Jag vill bara passa på att tacka alla på bibloteket så mycket för att jag fick vara där , och speciellt Ellinore som hittade på det näst intill omöjliga jobbet på slutet - att sortera in tillbakalämnade böcker . Hoppas att jag kan komma och hälsa på snart igen

1 kommentar:

Ellinore sa...

Hej Freddemannen!

Så himla Gött att du trivdes! Vi tyckte alla att det var jätteroligt att ha dig hos oss och jag hoppas att du kommer och hälsar på oss när du är i faggorna!

Och du...fortsätt att skriva. Både här på bloggen (om du vill) och genom hela livet! Du är värsta talangen!
// Ellinore